Am 04.12.2019 hielt Herr Prof. Marc Bourreau (Telecom ParisTech) folgenden Gastvortrag: "Digital Platforms, Data, and Entry with Informational Spillovers"
Marc Bourreau ist Professor für Wirtschaftswissenschaften an der Telecom Paris (Institut Polytechnique de Paris), Direktor des Innovation & Regulation Chair an der Telecom Paris und gemeinsamer akademischer Direktor des Centre on Regulation in Europe (CERRE). Für seine Forschung ist er auch dem interdisziplinären Institut für Innovation (i3) angeschlossen. Seine aktuellen Forschungsprojekte befassen sich mit der Ökonomie digitaler Plattformen, den Auswirkungen von Wettbewerb und Regulierung auf den Zugang zu und Investitionen in die Netzwerkindustrien sowie der Lizenzierung und dem Handel mit grundlegenden Standardpatenten. Website: http://ses-perso.telecom-paristech.fr/bourreau/
Abstract:
In this paper, we consider a market where a platform has private information about which product markets are profitable. Two independent sellers participate to the platform and decide sequentially which market to enter. We study under which conditions the platform benefits from selling its information exclusively to one seller rather than to any interested seller. We show that with or without exclusive sales, only the second-moving seller buys the data. This is because an informational externality undermines the first mover’s willingness to pay for data. Exclusive dealing is the preferred data monetization strategy for the platform if the relative value of operating as a monopoly seller in a profitable market is sufficiently high.